بسم الله الرحمن الرحیم

اگه میخواین واسه مجموعه فرهنگی ای یا خودتون یا... سایت بزنید قبلش حتما بخونید که حرف خیلی مهمی رو تذکر دادم...

به بیان ساده و کاملا کاربردی

راستی خودم هم فنی حسابی دستم تو کاره و با خیال جمع بخونید...

و واقعا از سر دلسوزی برای مؤسسات ارزشی این مطلبو مینویسم که بدونن دقیقا واسه چی دارن پول خرج میکنن...

اولا خوبه بدونید که بنده به عنوان یک طراح سایت و برنامه نویس که حدود 20تایی سایت طراحی کردم این مطلبو مینویسم...

و واقعا از سر دلسوزی برای مؤسسات ارزشی این مطلبو مینویسم که بدونن دقیقا واسه چی دارن پول خرج میکنن...

(پرانتز باز:

قبل از این که بریم سراغ اصل مطلب اولا باید برای خودمون حل  کنیم که اصلا نیازمون چیه؟

  • شبکه های اجتماعی کافی نیستند؟
    • معمولا برای داده های داینامیک و پویا و دائما متغیر به کار میاد - مثل اطلاع رسانی ها.
    • متأسفانه در کشور ما بسیاری از فایل های مهم را در کانال ها بارگزاری میکنن که معایب زیادی داره مثل پایداری پایین این شبکه ها و سرعت پایین تر نسبت به هاست های اختصاصی سایت ها و عدم قابلیت دسته بندی مناسب و سر درگمی مخاطبین و عدم قابلیت سرچ آن فایل ها در گوگل و موتورهای جست و جو و...
    • مخاطبین هم اینطور خیلی خاص میشن...
    • اصولا باید تیتر مطلب جدیدی که در سایت میاد بیاد توی این کانال ها و یا مطالب متغیر و موقت مثل اطلاع رسانی ها و...
  • وبلاگ چطوره؟
    • معمولا برای کارهایی که نیاز به بارگزاری فایل نداره و کارش فقط با نوشته ها راه میوفته مثل اینجا البته برخی وبلاگ ها مثل این هاست اختصاصی هم روشون هست!
    • داشتن یه وبلاگ کلا شاید زیر پنج دقیقه ساختش زمان ببره.
    • برخی هم با خوش سلیقگی برای وبلاگ قالب اختصاصی طراحی میکنن و اسمشو هم از حالت وبلاگی خارج میکنن و با کمترین هزینه و دردسری صاحب سایت میشوند!
  • شاید هم اصلا نیازی نیست! (کمتر گیر میاد ولی برخی واقعا الکی میرن و سایت و کانال میزنن که بماند...)

پرانتز بسته)

* خب اگه سایت واقعا نیازه تا بریم سراغ اصل مطلب:

کلا همه ی سایت های متداول چند قسمت اصلی دارن:

  1. هاست (فضای ذخیره سازی که باید فقط یه پولی بر حسب نیاز و... به شرکتی سالیانه یا ماهانه بدین...)
  2. دامنه (اسم سایت)
  3. cms (قسمت مدیریت اطلاعات و پنل و کلا قسمت مدیریتی و هسته اصلی سایت)
  4. قالب و ظاهر سایت

* سایت ها کلا دو نوع آماده و طراحی میشن:

  1. با cms های آماده و بدون برنامه نویسی و یا با حداقل برنامه نویسی (مثل  cms وردپرس و یا جوملا و...)
  2. برنامه نویسی از صفر! (که با زبان php برای کارهای سبک تر معمولا متداوله و با زبان asp برای کارهای تخصصی تر و خیلی بزرگ و مهم و سامانه ها و البته با زبان های دیگه هم مینویسن ولی این دوتاش تو ایران رواج زیادی دارن که غالبا هم با اولی مینویسن)

* cms آماده چیست؟

ببینید کسی که میخواد برنامه نویسی کنه از صفر و سایت رو از صفر طراحی کنه مجبوره واسش اول یه cms بنویسه و بعدش قالب اونو طراحی کنه.

اگه یه گروه مثلا چندصد نفری یه cms با کیفیت و امنیت بسیار بسیار بالا و در حد بین المللی داشته بشند واونو به صورت کاملا رایگان در اختیار بقیه ی جهان قرار بدن تازه با هزاران بلکه میلیون ها افزونه و امکانات عالی و مرتبا به روز بشه و هزاران قالب رایگان و پریمیوم و حرفه ای و... آیا عقلا درسته که کسی بره و cms از صفر بنویسه؟!!

ولی میشینن واز صفر مینویسن!!! خب چرا؟!

مثلا سازمان سنجش یا فلان بانک میره مینویسه از صفر برای امنیتش یا فلان سایت خیلی خیلی خاص میره مینویسه به خواطر اون خاص بودنش ولی بقیه چی؟!!

* اصل حرفم:

متأسفانه توی کشور ایران (حداقل تا اونجایی که بنده میدونم) طرف میره پیش یه برنامه نویس و میگه ما سایت نیاز داریم با این 20 امکان شما چند میگیرید بسازین؟!

برنامه نویس میتونه بگه:

1- با cms آماده ی وردپرس مثلا میسازم که کیفیتش هم بین المللیه و دو میلیون میگیرم و ظرف یک هفته ی آینده تحویل میدم و علاوه بر اون 20 تا امکان 10تا هم اشانتیون بهت میدم و هرچی دیگه هم بخوای میتونی تا آخر عمر بهش خودت با پنل مدیریتی فارسی اضافه کنی و چندین مزیت دیگه...

2- میتونه هم بگه یه سایتیو از صفر واست مینویسم به زبون asp یا php در طول یک ماه آینده با هزینه ی مثلا 10 میلیون و به ازای هر امکان اضافه ای که بعدا بخوای 500 میگیرم...! و جز خود برنامه نویس هم کسی زیر بارش نمیره و تا آخر عمر باید گیر طرف باشی تازه کلی هم ایراد و اشکال داره که تا سالها باید هی بروزرسانیشو بده...

به نظرتون اگه برنامه نویس عاقل باشه (سوای انصاف) کدومو میگه؟!

کافیه اسم وردپرس رو پیشش بیاری؛ تا نیم ساعت از معایبش میگه که یکیش به حق نیست! (در صورتی که دست کم و در بدبینانه ترین حالت حدود نیمی از سایت های جهان با وردپرس هستن و خیلی های دیگشونم با بقیه cms های آماده)

* ظاهر سایت:

بعد میشه واسه این وردپرس یک قالب حرفه ای و همونی که میخواین گذاشت که هم آماده شدش هست (هزاران بلکه میلیون ها قالب رایگان و پولی معمولا بهتر از سطح انتظارتون!!) و هم واسش به سادگی یه قالب از صفر طراحی کرد. (کسی که وردپرس کار نیست کمی واسش سخته)

البته این گوشه ای از خوبی های cms آماده ای مثل وردپرس بود و الا خیلی مزیت های دیگه ای هم داره که مجال نیست.

* دقت:

  • سایت رو با سامانه و پنل و اتوماسیون و... قاطی نکنید؛ اینجا فقط حرف از سایت های متداول و به اصطلاح خبری و مجله ای و... بود نه سامانه و اتوماسیون و موارد خیلی خاص.
  • این مطالب خیلی ساده و عرفی و با کمی مسامحه بیان شدن و البته که پیچیدگی های خاصی توی این دنیای مجازی هست که هر سؤالی بود در خدمتم...

* در آخر:

برنامه نویسا و طراحای محترم ان شاالله که بهشون بر نخوره و میدونم که همه اینطور نیستن... مثلا برنامه نویسی اصلا به وردپرس توجه نداره و یا یکی مثلا asp مینویسه و میگه آقا من همینو بلدم خواستید در خدمتم و از این قبیل...

ان شاالله که به دردتون خورده باشه...

سؤالی بود در خدمتم...

التماس دعا.